
START-UP NATION
Finantare de maxim 200.000 lei
Beneficiari eligibili
- Firma este înființată de către persoane fizice începând cu data de 01 ianuarie 2020, inclusiv;
- Firma nu are datorii la bugetul general consolidat, atât pentru sediul social, cât și pentru toate punctele de lucru, la momentul verificării administrative și de eligibilitate;
- Solicitanții nu au depășit plafonul de minimis de 200.000 Euro pe durata a trei exerciții financiare consecutive pentru o întreprindere unică;
- Asigură o cofinanțare în procent de minimum 5% din valoarea eligibilă a proiectului, sub sancțiunea neacordării AFN;
- Codul CAEN pentru care se solicită finanțarea trebui să fie eligibil în cadrul programului;
- Firma este înregistrată la Oficiul Registrului Comerțului, au sediul social/punct de lucru și își desfășoară activitatea pe teritoriul României. Această condiție este valabilă și pentru antreprenorii care vin din Diaspora.
- Nu există limită de vârstă pentru acest program de finanțare.
Valoare
Bugetul alocat schemei de minimis pentru anul bugetar 2022, aprobat prin Legea nr. 317/2021 de aprobare a bugetului de stat pe anul 2022 este de 520.031.000 lei, din care:
- Pilonul I Start-up Nation România – 500.000.000 lei;
- Pilonul II Start-up Nation Diaspora – 20.031.000 lei. Antreprenorii care vin din diaspora pot aplica doar cu firmă deschisă în România, pentru investiții pe teritoriul României, la fel ca aplicanții din România.
Valoarea finanțării nerambursabile
➤ 200.000 lei nerambursabili pentru crearea și menținerea pentru doi ani a 2 locuri de muncă
➤ 100.000 lei nerambursabili pentru crearea și menținerea pentru doi ani a 1 loc de muncă
Interdictii de finantare la Start-Up Nation 2022
O serie de firme vor fi excluse de la finanțarea Start-Up Nation:
- Nu sunt eligibile societățile ale căror acționari/asociați au deținut societăți pentru care au semnat acord de finanțare la sesiunile anterioare ale Programului Start –Nation și au înstrăinat mai mult de 49% din părțile sociale sau acțiuni, indiferent dacă societatea a primit sau nu AFN;
- NU se finanțează nici sistemele de minare/stocare pentru criptomonede.
- De asemenea, NU se finanțează cheltuielile aferente activităților de astrologie și spiritism, inclusiv on-line, servicii personale de tipul: servicii de escortă, servicii de stabilire a întâlnirilor, video chat, servicii ale agențiilor matrimoniale, video chat on-line pentru consiliere matrimonială și psihologică, site-uri de matrimoniale.
- La fel ca în anii trecuți, nu se finanțează afacerile din agricultură și pescuit și nici cele legate de tutun, alcool, arme etc.
Intensitate finantare
Ajutor financiar Start-Up Nation
- Microintreprinderi : 85-95% din valoarea totala a cheltuieilor eligibile;
- Intreprinderi mici: 85-95% din valoarea totala a cheltuieilor eligibile;
- Intreprinderi mijlocii: 85-95% din valoarea totala a cheltuieilor eligibile.
Pentru aplicantii care îsi asuma crearea și mentinerea unui singur loc de munca prin intermediul programului:
Alocatie Financiara Nerambursabilă(AFN) – maxim 100.000 lei/beneficiar, suma care poate reprezenta maxim 95% din valoarea cheltuielilor eligibile (inclusiv TVA pentru societatile neplatitoare) aferente proiectului;
Pentru aplicantii care îsi asuma crearea și mentinerea a doua locuri de munca prin intermediul programului:
Alocatie Financiara Nerambursabila(AFN) – maxim 200.000 lei/beneficiar, sumă care poate reprezenta maxim 95% din valoarea cheltuielilor eligibile (inclusiv TVA pentru societățile neplatitoare) aferente proiectului;
Cheltuieli eligibile Start-up Nation 2022
- Echipamente tehnologice, cu excepţia jocurilor de noroc mecanice, electrice, electronice, meselor de biliard, automatelor muzicale. Prin echipamente tehnologice, conform grilei de punctaj, se înteleg toate activele corporale din categoria mijloacelor fixe descrise în grupele 2.1, 2.2. si 2.3. din H.G. 2139/2004. În categoria echipamentelor tehnologice eligibile sunt asimilate și activele corporale din categoria mijloacelor fixe pentru locurile de joaca, sali de sport, fitness, drone, x-body și de forță, echipamente, respectiv sisteme specifice în scopul obţinerii unei economii de energie, sisteme care utilizează surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activităţilor pentru care a solicitat finantare, precum și autoturismele 100% electrice.
- Achizitionarea de spatii de lucru, spatii de producţie şi spatii pentru prestari servicii şi comert. Valoarea activului ce urmeaza a fi achiziţionat în cadrul programului se va face pe baza unei evaluări al unui expert evaluator ANEVAR, cu exceptia spaţiilor mobile de lucru/ productie / prestari servicii / comert. Activele din cadrul acestei categorii nu trebuie să aiba destinatie locativa, la momentul achizitiei;
- Mijloace de transport: autoturisme, autobuze, microbuze, biciclete, mopede, motociclete, kart-uri, UTV-uri, ATV-uri, rulote cu sau fara motor, elevatoare, încărcătoare, remorci și semiremorci, platforme, izoterme și frigorifice, doc plutitor, șalupe maritime pentru calatori, ambarcatiuni de agrement, aparate de zbor, autoutilitare și autovehicule cu destinatie specială. Pentru alte activități în afara celor de rent a car si taxi, autoturismele sunt eligibile pentru toate activitățile din cadrul Programului în valoare eligibilă de maximum 50.000 lei (cu excepția celor 100% electrice) și maximum 1 autoturism / beneficiar.
- Salariile, utilitățile (energie electrica, consum apă, gaze, salubritate, abonament telefon si internet), servicii de contabilitate și cheltuielile aferente chiriilor pentru spaţii de lucru, spaţii de producţie sau spaţii pentru prestări servicii şi comerţ. Aceste cheltuieli sunt forfetare si sunt in limita de maxim 30.000 lei pentru beneficiarii care angajeaza 1 persoana, respectiv 60.000 lei pentru beneficiarii care angajeaza 2 persoane.
- Pachet digital (voucher de digitalizare) care să contina minim site de prezentare a activitătii sau magazin on-line, cheltuieli înregistrare domeniu fara hosting, pentru operatorii economici care nu deţin alt site şi care trebuie sa fie funcţional la data depunerii cererii de eliberare a ajutorului de minimis si pe toata perioada de monitorizare, cheltuieli de promovare a site-ului/magazinului on-line, un soft necesar desfasurarii activitatii și semnatura electronica. Optional si suplimentar, pachetul digital poate contine și echipamente IT tehnică de calcul tip PC, format din: unitate centrala, server, monitor, imprimanta /copiator /multifuncţionala, inclusiv sisteme portabile, licente necesare desfasurarii activitatii, telefoane smart, tablete. Pachetul digital (voucherul de digitalizare) reprezinta cheltuiala obligatorie în cadrul programului si este în valoare eligibila de minim 25.000 lei.
- Cursuri de dezvoltare a abilităţilor antreprenoriale desfășurate în România sau în altă țară membră a Uniunii Europene – pentru asociatul/ acționarul / angajații societăţii aplicante, în valoare eligibilă de maxim 1.000 lei/persoană
- Achiziţionarea de mobilier, aparatura birotica şi sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale;
- Achiziţionarea de instalaţii/echipamente specifice în scopul obţinerii unei economii de energie, precum şi sisteme care utilizează surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activităţilor pentru care a solicitat finanţare;
- Achiziţionarea de instalaţii de încălzire sau climatizare aferente spaţiului de desfășurare a activității de comerţ, producţie sau servicii;
- Active necorporale referitoare la brevete de inventie, francize , etichetare ecologică;
- Taxa pe valoarea adăugată (TVA) nedeductibilă pentru aplicanții neplătitori de TVA conform Codului Fiscal;
- Consultanta pentru întocmirea documentaţiei în vederea obţinerii finantarii în cadrul prezentului program şi implementarea proiectului, dar nu mai mult de 10.000 lei; Aceasta activitate poate fi efectuata înainte de semnarea acordului de finanţare. Furnizorii de servicii de consultanta eligibili în cadrul Programului pot fi numai organizatii furnizoare de consultanta care au dreptul legal de a desfasura acest tip de activitate, respectiv au activitatea de consultanta în statut sau sunt întreprinderi care au ca activitate autorizata a fi desfasurata una dintre activiatile incluse în cod CAEN clasa 70;
- Cheltuieli financiare aferente creditelor/garantiilor obtinute pentru creditele contractate de beneficiari în vederea realizarii planurilor de afaceri acceptate în cadrul programului, pentru solicitantii care utilizeaza credit pentru implementarea proiectului. Decontarea acestor cheltuieli se face numai pe baza de cerere de rambursare pentru valoarea cheltuielilor financiare de după momentul semnarii acordului de finanțare, pentru perioada de implementare.